پنجره های لیزری برای اندازه گیری سرعت

روشهای مختلفی برای اندازه گیری سرعت یک پرتابه در جهان مورد آزمایش و استفاده قرار گرفته اند. در این میان پارامترهایی نظیر گستره کاری قابل استفاده، دقت و مقاوم بودن به شرایط محیطی عوامل تعیین کننده ای در انتخاب این روشها هستند. یکی از موثرترین این روشها استفاده از پرده های لیزری است. در این روش، زمان عبور پرتابه از دو پرده موازی که به فاصله معینی از یکدیگر قرار دارند با دقت بالا اندازه گیری می شود و با دانستن زمان عبور و مسافت طی شده، سرعت پرتابه محاسبه می گردد. گاه ممکن است پرتابه کاملاً بطور عمودی پرده ها را قطع نکند. لذا محاسبه­ی زاویه­ی عبور پرتابه از دو پرده لیزری برای محاسبه دقیق سرعت ضروری است. از این رو میتوان مختصات عبور پرتابه از هر یک از پرده ها با دقت بالا اندازه گیری و ثبت نمود. بدین ترتیب دقت بسیار بالا یعنی خطای کمتر از ۰٫۱ m/sec  دراندازه گیری سرعت عبور دست یافت.

مختصات بدست آمده در ارزیابی میزان پراکندگی شلیک پرتابه در آزمایشهای متوالی بسیار کار آمد است. عوامل متعددی در انتخاب ابعاد و دقت اندازه گیری پرده های لیزری دخالت دارند در این میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت در اندازه گیری سرعت پرتابه
  • دقت در اندازه گیری موقعیت اصابت پرتابه
  • میزان پراکندگی شلیک مورد انتظار
  • فاصله محل برتاب تا محل اندازه گیری
  • عدم حساسیت به شرایط محیطی از جمله نور آفتاب، رطوبت و گردوخاک
  • قابلیت حمل، اسقرار و راه اندازی در فضای باز

دستگاه به نور آفتاب حساس نیست و قادر به کار در شرایط فضای باز می باشد. با اینحال اداوت اپتیکی به گرد و خاک حساس هستند و لازم است که با پاکیزه کردن سطوح اپتیکی قبل از آزمایش از تمیزی این سطوح اطمینان حاصل کرد. دستگاه به سهولت قابل نصب و تنظیم در محل استفاده خواهد بود و می­توان آن را با برق باتری خودرو و یا برق شهر راه اندازی کرد. ۴ پایه قابل تنظیم، امکان تراز کردن دستگاه در محل نصب را میسر می­کنند.

دستگاه به همراه یک کامپیوتر قابل حمل عرضه  می گردد.  اطلاعات مختصات اصابت به پرده ها و زمان عبور پرتابه از طریق یک کابل (یا در صورت لزوم بصورت بی سیم ) به کامپیوتر منتقل شده و در صفحه نمایش قابل مشاهده و ثبت است. در نرم افزار تعبیه شده، مختصات عبور از هر یک از پرده ها ، زمان عبور، سرعت عبور و زاویه های Yaw  و Pitch در هنگام عبور از پرده های لیزری به نمایش در می آید.

دستگاه قابلیت دریافت فرمان Trigger را دارد، بدین ترتیب پیش از دریافت این فرمان، دستگاه هیچگونه عبور از پرده های لیزری را ثبت نمیکند. فرمان Trigger از طریق ارتباط داده RS485 و یا از طریق یک سیگنال ۰-۱۲V به سامانه ارسال می گردد.