امتیازدهی تیراندازی

امتیاز دهی الکترونیکی و یا امتیاز دهی خودکار برای تیراندازی، روشی نوین برای ارزیابی ورزش تیراندازی و یا سایر کاربردهای سرگرم کننده است. روشهای بسیاری برای امتیاز دهی خود کار متداول هستند و در این میان روش امتیاز دهی مبتنی بر پردازش تصویر یکی از روشهای موثر، دقیق و کم هزینه است.  در این روش سیبل مورد استفاده بر روی صفحه های ارزان قیمت مقوایی چاپ می شود. این سیبل بوسیله یک دوربین با کیفیت بالا تصویر برداری می شود. با برخورد گلوله به سیبل تصویر آن به طور خودکار پردازش می شود و مختصات محل برخورد محاسبه شده و توسط یک ارتباط بی سیم به کامپیوتر مرکزی ارسال می گردد. الگوریتمهای پردازش تصویر مورد استفاده بسیار قوی هستتند به گونه ای که نتایج محاسبه تحت تاثیر نورپردازی، یا چرخش و نصب نامناسب هدف قرار نمی گیرند. کامپیوتر مرکزی مجهز به نرم افزاری برای دریافت داده های تیر اندازی از چندین مادول پردازش تصویر است. بنابراین با اسفاده از یک کامپیوتر مرکزی میتوان امتیاز دهی و مقایسه نتایج چندید تیر انداز را بطور همزمان انجام داد.

سامانه امتیاز دهی خودکار از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • مادول دوربین و پردازش، این مادول در یک جعبه فلزی مقاوم به شرایط محیطی و مناسب برای استفاده در فضای باز قرار دارد. جعبه کاملا آب بندی شده و مقاوم به تابش مستقیم نور آفتاب و نیز رطوبت است.
  • مادول بیسیم، این مادول مختصات محل برخورد را به صورت بیسیم به مادول نمایش و کامپیوتر مرکزی ارسال مینماید. به این ترتیب نیازی به کابل کشی پیچیده وجود ندارد و مادول دوربین و پردازش برای بکار افتادن تنها نیازمند به اتصال برق شهراست.
  • مادول نمایش، این مادول مشتمل بر یک نمایشگر LCD رنگی ۵ اینچی به همراه یک پردازنده ساده برای نمایش گرافیکی مختصات محل اصابت است.
  • کامپیوتر مرکزی، این بخش شامل یک کامپیوتر صنعتی مجهز به سیستم عامل ویندوز است و دارای نرم افزار ویژه ای برای مانیتورینگ چندین مادول دوربین و پردازش به طور همزمان است. هر کامپیوتر مرکزی قابلیت اتصال به ۳۲ مادول را دارد و میتواند داده های هریک را نمایش دهد، مقایسه کند و ثبت و ذخیره نماید.