کاریوتایپینگ

کاریوتایپینگ یکی از مطالعات معمول در آزمایشگاههای سیتوژنیک  است. سیستم FKS عملیات عکس­برداری، برش کروموزومها و چیدن آنها در کاریوتایپ را بکلی دگرگون ساخته و مشکلاتی نظیر کیفیت پایین عکس­برداری، کندی فرایند تهیه کاریوتایپ و نیز لزوم استفاده از چندین مرحله عکس­برداری، در روشهای سنتی را به کلی بر طرف می­سازد.

ساختار سیستم FKS

سیستم FKS  شامل یک میکروسکوپ، یک دوربین دیجیتال ، یک کامپیوتر و یک نرم افزار است . تصاویر کروموزمها که در یک میکروسکوپ معمولی دیده می شوند توسط دوربین دیجیتال تصویر برداری شده و به نرم­افزار سیستم داده می شوند. این نرم افزار با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته­ی پردازش تصویر، ابزارهای بسیار کارآمدی را در اختیار متخصص قرار می­دهد تا در کمترین زمان و با بیشترین دقت، کاریوتایپ را تهیه و تنظیم نماید. نرم­افزار قابلیت یادگیری داشته و با سپری شدن زمان، تدریجاً بطور هوشمند قادر به تشخیص شماره کروموزوم بر اساس تجارب قبلی می­باشد. این قابلیت نیز بعنوان ابزاری برای تسریع فرایند تهیه کاریوتایپ در اختیار متخصص قرار می­گیرد. از دیگر قابلیتهای نرم­افزار می­توان به بهبود کیفیت تصویر با استفاده از فیلتر های دیجیتال،  امکان پرونده سازی برای بیماران در یک پایگاه داده و نیز چاپ گزارش با کیفیت بالا اشاره نمود.

FKS  قابلیت سازماندهی اطلاعات جمع آوری شده از بیمار را دارد. این اطلاعات شامل تصاویر نمونه ها،
کاریوتایپ ها  و داده های بیمار است که همگی در یک پایگاه داده ذخیره می شوند. الحاق این داده ها کمک شایانی در مدیریت ، دستیابی و گزارش دهی  اطلاعات بیمار می کند. فضای ذخیره سازی FKS به اندازه کافی بزرگ است و لذا ذخیره سازی همه این داده ها برای مدت طولانی میسر میگردد. همچنین، این سامانه به همراه یک چاپگر با کیفیت بسیار بالا برای گزارش دهی کاریوتایپ با کیفیت عکس عرضه می گردد.

نرم افزار FKS دارای ابزارهایی عالی جهت بهبود و ویرایش تصاویر متافاز و کاریوتایپ است. یک رابط گرافیکی با کاربری آسان شامل منوها و ابزارهای گرافیکی در اختیار کاربر قرار می گیرد. به آسانی میتوان با تنظیم دکمه­های کشویی کنتراست، وضوح و توزیع روشنایی  تصویر رابه شکل تنظیم کرد و  جزئیات تصویر را بهتر مشاهده نمود.

همچنین ابزار ساده ای برای انتخاب و برش کروموزومها وجود دارد. با کلیک کردن بر روی یک کروموزوم میتوان آن را انتخاب کرد. به این ترتیب کروموزوم به طور خودکار چرخیده و به مکان مورد نظر در صفحه کاریوتایپ منتقل
می شود.