لرزه نگار چهار کاناله

لرزه نگاری یکی از روش های بسیار متداول مطالعه ی لایه های زیرین زمین در پروژه های عمرانی، نفتی و معدنی می باشد. داده های حاصل از این آزمون، اطلاعات بسیار ارزشمندی را با کارایی بالا و هزینه ی کم در اختیار مهندسین و محققین زمین شناس (ژئولوژی) وژئوتکنیک قرار می دهد. ا آزمونگر FD302 یک لرزه نگار ۴ کاناله است که همبرای انجام آزمونهای سطحی و نیز درون گمانه ای ساخته شده است. این آزمونگرتمامی شرایط مورد نظر استانداردهایASTM D-7400 / D-5777 / D-7128)2) را برآورده می سازد. میتوان ۴ سنسور ژئوفون را بطور هم زمان به لرزه نگار متصل کرد. همچنین ورودی جداگانه ای برای تریگر در دستگاه تعبیه شده است که می توان آن را به ژئوفون، میکروفن خازنی ویا اتصال دهنده ی ساده سیمی وصل کرد.

لرزه نگار به یک صفحه نمایش LCD رنگی مجهز می باشد که نتایج آزمایش از جمله شکل امواج دریافتی را با کیفیت مناسب نمایش می دهد. شکل موج های P و S بر روی صفحه نمایش LCD لرزه نگار بصورت گرافیکی نمایش داده شده و نیازی به استفاده از کامپیوتر جداگانه نیست. همچنین یک برنامه کاربردی تحت سیستم عامل ویندوز به همراه لرزه نگار عرضه می شود که با استفاده از آن ویرایش و سپس پردازش سیگنال های ذخیره شده در کامپیوتر های عادی میسر می گردد. داده های دریافتی در حافظه لرزه نگار ذخیره شده و میتوان با متصل کردن لرزه نگار به لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی، شکل موج های ذخیره شده را برای تحلیل و گزارش دهی و مراجعه بعدی باز خواند. همچنین برای این دستگاه یک پروب نیوماتیکی طراحی و ساخته شده است که انجام آزمایش لرزه نگاری درون گمانه ای را به سادگی امکان پذیر ساخته و بصورت اختیاری قابل تهیه است. این پروپ دارای سه ژئوفون در سه جهت عمود بر هم بوده که امواج S و P را از عمق زمین دریافت کرده و آنها را توسط کابل به لرزه نگاری منتقل می سازد.

کاربردها

– تحلیل فونداسیون سازه های پل و سد
– انجام آزمایش لایه ها در محل اصلی
– تحلیل روانگرایی

ویژگی ها

– صفحه نمایش رنگی  “LCD 4.3به همراه ابزار آسان برای مشاهده داده ها

– نرم افزار قدرتمند تحت ویندوز با کاربری آسان

–  مبدل آنالوگ به دیجیتال با دقت ۲۴ بیت

– پیش تقویت کننده بسیار کم نویز

– قطر بسیار کم پروب (۴۸ میلیمتر)

– اتصال نیوماتیکی با استفاده از محفظه بادکنکی

پروب

مشخصات فنی

برای اتصال بهتر پروب به دیواره ی گمانه از یک محفظه لاستیکی بادکنکی استفاده شده است. این محفظه که به عنوان بخشی از پروب در طراحی آن منظور شده است با استفاده از یک پمپ بادی پایی باد شده و اتصال مناسب به جداره را تامین می کند.