لرزه نگار دیجیتال درون گمانه

آزمونگر FD301 به گـونه ای بهینـه و فشرده به طور خاص برای انجام آزمون لرزه نگاری درون گمانه ساخته شده است. این آزمونگر که تمامی شرایط مورد نظر استاندارد ASTM-D7400 را برآورده می سازد، از یک پروب، یک ایستگاه زمینی و یک وینچ تشکیل شده است. پروب ساخته شده برای آزمونگر FD301 دارای ۳ ژئوفون برای دریافت امواج فشاری(P) و امواج برشی (S) می باشد. سیگنال های دریافت شده امواج P و S، درمحل دریافت، در عمق زمین و در درون پروب تقویت شده و به صورت داده های دیجیتال در می آیند. داده ها از طریق یک ارتباط سریال با استانداردRS485 و از طریق کابلی به طول ۵۰ متر ( یا در صورت نیاز ۱۰۰ متر) به ایستگاه زمینی ارسال می گردند. تعبیه تقویت کننده ها و مدارات مبدل آنالوگ به دیجیتال در پروب به گونه ی قابل توجهی نسبت سیگنال به نویز را ارتقاء می بخشد. این موضوع سبب می شود که آزمونگر نسبت به سیگنالهای مکانیکی بسیار ضعیف نیز حساس باشد و بتوان آن را دربازه وسیعتری از شرایط محیطی و ویژگی های زمین به کار برد. در ایستگاه زمینی یک کامپیوتر مقاوم به شرایط صحرایی تعبیه شده است که نتایج آزمایش را به سهولت میتوان بر آن مشاهده کرد. بنابراین برخلاف سامانه های متداول، نیازی به اتصـال کامپیوتـر یا لپ تاپ به این آزمونگر وجود نخواهد داشت. در نرم افزار سامانه ابزار بسیار قدرتمندی برای مشاهده و ارزیابی داده های امواج P و S وجود دارد. همچنین این نرم افزار امکان ویرایش و پردازش بر روی داده های دریافتی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

برای سهولت در استقرار و استفاده از آزمونگر، کابل آن توسط یک وینچ جمع می گردد. این وینچ مجهز به Slip Ring بوده، لذا نیازی به باز کردن کل کابل از دور وینچ نیست. کاربر به آسانی می تواند سر آزاد کابل را به پروب متصل کرده و به درون گمانه در عمق دلخواه بفرستد. سوی دیگر کابل به طور ثابت و با استفاده از یک کابل ۲ متری به ایستگاه زمینی متصل میگردد. برای اتصال بهتر پروب به دیواره گمانه از یک بازوی الکترومکانیکی استفاده شده است. فرمان باز و بسته شدن بازو توسط کاربر و از طریق نرم افزار اعمال میشود. استفاده از بازوی الکترومکانیکی مشکلات متداول در روش اتصال با بالشتک هوا را به کلی مرتفع می سازد. توان مورد نیاز کل سامانه از یک باتری که در ایستگاه زمینی تعبیه شده است تامین می گردد. این باتری توسط برق شهر و یا باتری خودرو قابل شارژ است. همچنین می توان کل سامانه را با استفاده از باتری خودرو راه اندازی و استفاده کرد.

کاربردها

– تحلیل فونداسیون سازه های پل و سد
– انجام آزمایش لایه ها در محل اصلی
– تحلیل روانگرایی

ویژگی ها

– نرم افزار قدرتمند با کاربری آسان

– ارسال دیجیتال اطلاعـات با دقـت ۲۴ بیت

– تقویت کننده بسیار کم نویز  برای دریافت مقادیر خروجی بسیار کوچک سنسور

– دارای ۳ عدد ژئوفون در سه راستا

–  قطر بسیار کم پروب (۴۸ میلیمتر)

– حساسیت و دقت بسیار بالای سنسور ها

– قرقره کابل  مجهز به Slip Ring

مشخصات فنی

پروب

برای اتصال بهتر پروب به دیواره ی گمانه از یک اهرم الکترومکانیکی استفاده شده است.

این اهرم که به عنوان بخشی از پروب در طراحی آن منظور شده است، با فرمان صادر شده از ایستگاه زمینی باز شده و اتصال مناسب به جداره را تامین می کند.