توزیع کننده برق مستقیم

توزیع کننده توان الکتریکی دستگاهی برای کنترل مصرف کننده های برقDC  است. این دستگاه قابلیت آرایش دلخواه را مطابق نیاز کاربر دارا می باشد. در این دستگاه از میکروکنترلرهای امروزی ARM بهره استفاده شده است که قابلیت برنامه ریزی داشته و می تواند کلیه ادوات مصرف کننده DC را در خودرو، انواع شناور و قایق یا هر وسیله دیگری که با باتری کار میکند، در اختیار گیرد. در این دستگاه به جای استفاده از رله از سوییچهای نیمه هادی استفاده شده است و بنابر این قابلیت اطمینان و عملکرد بسیار بهتری را در مقایسه با روشهای سنتی ارائه میدهد. همچنین در روشهای قدیمی از فیوز و قطع کننده های الکترومکانیکی برای حفاظت در مقابل اضافه جریان استفاده می شد. در مقابل، در این دستگاه از حفاظت الکترونیکی استفاده شده است که میتوان آن را برای هر کانال خروجی به طور مستقل برنامه ریزی کرد. امکان برنامه ریزی جریانهای نامی کانالهای خروجی از طریق نرم افزار سبب می شود که کاربر بتواند در اعمال تغییرات سخت افزاری آزادانه عمل کند و دستگاه را با نیازهای خود انطباق دهد.

دستگاه چندین ورودی را در انواع استانداردهای ولتاژی قبول می کند. میتوان این ورودی ها را به کلیدهای  روشن/ خاموش و یا به صورت سیگنال آنالوگ به انواع سنسورها متصل نمود. بدین صورت می توان سوییچهای پانل کنترل، جوی استیک و انواع سنسورها با استاندارد صنعتی  را به ورودی های دستگاه توزیع توان الکتریکی متصل نمود.

خروجی های دستگاه در قالب چندین خروجی روشن/خاموش قادر به تامین جریانDC  برای انواع مصرف کننده های الکتریکی مورد استفاده در خودروها، قایقها و شناورها و سایر مصرف کننده ها با توان متوسط می باشند. تمامی خروجی ها مجهز به حفاظت الکترونیکی در مقابل اضافه جریان هستند و میتوان آنها را برنامه ریزی کرد تا با رفتاری مشابه با فیوزهای تند، متوسط و کند مورد استفاده در صنعت خودرو مدار را قطع نمایند.

با استفاده از نرم افزاردستگاه که تحت ویندوز نوشته شده است، به آسانی میتوان رابطه منطقی و زمانبندی ما بین کانالهای ورودی و خروجی را برای تمامی کانال ها تنظیم و برنامه ریزی کرد. این قابلیت انعطاف پذیری بالایی به دستگاه داده بگونه ای که میتوان عملکرد یک ECU  را در خودروها و یا قایقها ازآن بدست آورد و یا آن را به عنوان یک PLC به همراه درایور های جریان در فرایندهایی که  از باتری به عنوان منبع توان استفاده میکنند بکار برد. این موضوع پیچیدگی در سیم بندی و حفاظت سامانه را به گونه چشمگیری کاهش داده و به نوبه خود منجر به راه حلی ارزان و سبک برای توزیع توان می گردد. بنابراین نصب و سرویس دهی نیز بسیار آسان خواهد شد.

تمامی سیگنالهای ورودی و خروجی بر روی یک حافظه فلش داخلی ذخیره میشوند و نرخ ذخیره سازی را میتوان بطور نرم افزاری انتخاب نمود. بنابراین کاربر می تواند با مطالعه تاریخچه ی سیگنالها عوامل ایجاد خطا و یا نقص فنی را پیدا کند.

با استفاده از یک کابل USB استاندارد  می توان آرایش  پارامترهای دستگاه را تنظیم کرد  و نیز داده های ثبت شده بر آن را فرا خواند. همچنین با استفاده از ارتباط سریال RS485  یا CAN  میتوان فرمانهایی را از فاصله ی دور به دستگاه ارسال کرد و یا از وضعیت آن آگاه شد.

برخی دیگر از ویژگی های مشخص دستگاه عبارتند از:

  • ولتاژ کاری ۱۲ تا ۲۴ ولت
  • حداکثر جریان دهی خروجی جمعاً ۱۵۰ آمپر
  • ۲۰ ورودی روشن/خاموش یا آنالوگ، ۱۰ خروجی ۲۰ آمپر و ۱۰ خروجی ۱۰ آمپر
  • زمان پاسخ حفاظت الکترونیکی در مقابل اضافه جریان حداکثر ۱ میلی ثانیه
  • قابلیت برنامه ریزی کامل منطق عملکرد و زمانبندی سیگنالهای دستگاه
  • حفاظت در مقابل حرارت بالا و اضافه جریان