تصویربرداری با سرعت بالا

شرکت فرند  با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه سیستمهای تصویر برداری موفق به ساخت دوربینهای بسیار ســـریــع  نیمه هادی CMOS , CCD گردیده است. این دوربینها  با  تصویربرداری سریع ۶۶۰  مگا پیکسل در ثانیه قادر به ثبت پدیده های سریع با سرعت ۵۰۰ فریم در ثانیه در بالاترین رزلوشن (۱۰۲۴ × ۱۲۸۰) و سرعتهای بالاتر در رزلوشنهای پایینتر می باشند.  

مشخصات الکترونیک

در این دوربینها ازFPGA  ساخت شرکت  Xilinx استفاده شده که امکان خواندن ناحیه مورد نظر (ROI- Region of Interest) از سنسور را فراهم می آورند. با توجه به امکان تغییر الگوریتم تعبیه شده در اینFPGA  میتوان بسیاری از پارامترهای تصویر برداری را مطابق نیاز کاربر تغییر داد. در فرم خام و اولیه، دوربین قادر به تصویر برداری با سرعت دلخواه از ناحیه مورد نظر است. امکانات پردازشی دیگری را مطابق نیاز و سفارش کاربر میتوان در این دوربین تعبیه کرد که ازجمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رهگیری هدف
  • بازشناسی الگو
  • تحلیل مسیر حرکت
  • هدایت پرنده های سریع

این دوربینها در دو نوع رنگی و تک رنگ قابل سفارش هستند.  نمودار زیر مشخصه طیفی را برای نمونه های تک رنگ و نیز رنگی نشان میدهد. در صورت نیاز میتوان با استفاده از فیلترهای نوری مشخصه طیفی را مطابق نیاز کاربر تغییر داد.  همچنین  ابعاد ناحیه حساس با طراحی مناسب و تطبیق بزرگنمایی مطابق نیاز کاربر قابل تنظیم است.  گرچه نمونه اولیه این دوربین با امکان نصب لنز با استاندارد C-Mount قابل تهیه است، نمونه هایی با قابلیت نصب انواع لنزهای مورد استفاده بر روی دوربینهای عکاسی  و یا دوربین های مدار بسته  قابل سفارش می باشند.

در کاربردهایی که بخش اپتیک سیستم از پیش طراحی شده و استفاده از لنز میسر نمی­باشد، میتوان با اعمال تصحیح اپتیکی مناسب و نیز تمهیدات الکترونیکی،  بزرگنمایی و مشخصه اپتیکی مورد نظر را بوجود آورد.

گرچه این سنسورها بیشترین حساسیت را در باند مرئی به نمایش می­گذارند، با توجه به پاسخ نوری  بالای این سنسورها، میتوان از آنها در ناحیه ۷۰۰ nm – ۱۰۰۰ nm که  طیف NIR برشمرده می شود به طور موثری استفاده کرد.

کیفیت بالاتر

معمولا حاضلضرب رزلوشن در سرعت تصویر برداری ملاک مناسبی برای سنجش سرعت تصویر برداری در یک دوربین است. دوربینها در دو رده سرعت
Mpixel/sec  ۶۵۵ و ۸۰۰ Mpixel/sec  قابل سفارش هستند. رزلوشن بالا به همراه سرعت تصویر برداری بالا برای کاربردهای کنترل موقعیت دقیق با سرعت بالا و دینامیک سریع بسیار کاربرد دارد.

این دوربینها بر اساس سفارش ساخته می شوند. لذا شکل اولیه و خام دوربین در کمتر از یک ماه و زمان لازم برای پیاده سازی پردازش مورد نظر کاربر متناسب با پیچیدگی تخمین زده خواهد شد. هزینه انجام کار با توجه به پیچیدگی سفارش مورد نظر قابل ارائه خواهد بود.