آزمونگر یکپارچگی شمع  (Pile Integrity Testing(ASTM D5882-07

آزمونگر یکپارچگی شمع وسیله ای کم هزینه و سریع با بکار گیری آسان  برای ارزیابی پیوستگی و یکپارچگی فونداسیونهای بتنی ساخته شده از شمع می باشد. آزمایش یکپارچگی شمع که با نامهای آزمایش دینامیکی با تنش کم،  آزمایش اکوی صوتی و آزمایش یکپارچگی با تنش کم نیز شناخته می شود، آزمونی غیر مخرب برای داوری وضعیت شمعها و شفتهای بتنی است.

این آزمایش بسیار مقرون به صرفه است،  نیاز به زمان زیادی ندارد و قادر به اندازه گیری موارد زیر است:

  • طول شمع
  • عمق محل ضایعه
  • استحکام تاج شمع
  • قابلیت تحرک محور شمع که به مقطع شمع و خواص بتن بستگی دارد.

انجام آزمایش با این آزمونگر نیازمند کمترین آماده سازی است. آزمونگر دارای یک گیرنده ی مجهز به سنسورشتاب سنج حساس با تکنولوژی MEMS است. این گیرنده توسط ماده خمیری اتصال دهنده ای به شمع متصل می گردد. سپس با استفاده از یک چکش پلاستیکی ضربه ای به بالای شمع وارد می شود تا به این ترتیب برخوردی با تنش کم ایجاد گردد. این ضربه در طول شمع منتشر می شود، به انتهای شمع رسیده و به سوی گیرنده منعکس می گردد. با استفاده از یک ایستگاه زمینی برای دریافت، ثبت، نمایش و تحلیل داده ها، میتوان موج بازگشتی را مشاهده نمود.

تغییرات سطح مقطع – نظیر کاهش قطر شمع- و یا تغییرات در جنس – نظیر وجود حفره در شمع- موجب ایجاد انعکاس هایی در موج ضربه می شوند، که به سهولت در صفحه ی نمایش آزمونگر  مدل … قابل مشاهده می باشند.

آزمایش یکپارچگی شمع روشی بسیار ساده و موثر است. انجام آزمایش را میتوان در کمتر از ۲ ساعت آموزش داد و تا یکصد آزمایش در روز قابل انجام است. آزمونگر مدل… به متخصصین کمک می کند تا به آسانی وضعیت و یکپارچگی شمع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند. می توان نتایج آزمایش را برای یافتن  نقایصی نظیر ترک، کاهش سطح مقطع و نواحی دارای بتن با کیفیت پایین به کار برد.