ارزیابی دیداری لوله

PIKA-X2 یک سیستم روباتیک تصویربرداری و اندازه گیری است که برای بازرسی وPIKA-X2 یک سیستم روباتیک تصویربرداری و اندازه گیری است که برای بازرسی وکنترل کیفیت انواع لوله ها ساخته شده است. این سیستم با بهره گیری از یک مکانیزم تطابق هندسی قادر به حرکت در لوله هایی با قطر متغیر و طول دلخواه می‌باشد. عملیات ارزیابی و اندازه گیری قطر داخلی لوله توسط کامپیوتر و بصورت نرم‌افزاری کنترل و ثبت می‌گردد. کلیه تجهیزات سیستم PIKA-X2 در یک کیف قابل حمل تعبیه شده است، به گونه‌ای که به سهولت و سرعت قابل استقرار و استفاده در محل می‌باشد.

موقعیت مکانی دستگاه در نرم‌افزار قابل مشاهده و ثبت می باشد. ارتباط بخش محرکه با کامپیوتر دستگاه از طریق کابل و یا بسته بی‌سیم برقرار می‌گردد. در مدل بی سیم بسته ارتباطی حاوی باتریهای لازم برای تامین انرژی دستگاه نیز می‌باشد. در صورت استفاده از مدل کابلی می‌توان PIKA-X2 را توسط باتری خودرو نیز راه‌اندازی نمود.

دستگاه PIKA-X2 مجهز به یک کلاهک تصویر- برداری برای دید جلو و دید جدار لوله و نیز یک کلاهک اندازه‌گیری برای سنجش قطر داخلی لوله با استفاده از لیزر است. هر یک از کلاهک‌ها را می‌‎توان با استفاده از اتصال Quick-Fit به سر قابل چرخش بدنه اصلی متصل کرد.

اجزای Pika X2

بخش پیش رانش دستگاه مجهز به ۶ چرخ و یک سر قابل چرخش می‌باشد. این تجهیزات حرکت دستگاه را در امتداد لوله و نیز چرخش کلاهک را حول محور لوله میسر می سازند. چرخها بر روی بازوهایی قرار دارند که با حرکت شعاعی، دستگاه را در محور لوله قرار می دهند. بنابراین دستگاه قابل استفاده در انواع لوله ها با قطرهای داخلی مختلف و نیز درلوله هایی با قطر داخلی متغیر است. تکنیک به کار گرفته شده در هم محورسازی، کیفیت تصویر برداری و نیز دقت اندازه‌‌گیری را تضمین می کند.

کاربردها

تصویربرداری از درون لوله های ویژه صنعتی

اندازه گیری لیزری قطر درون لوله و ثبت تغییرات

مطالعه فرسایش و خوردگی لوله

اندازه‌گیری روی تصاویر داخل لوله

پردازش تصاویر داخل لوله

کنترل کیفی لوله ها

بازرسی دوره ای

سنجش قطر و برش نگاری لوله

سنجش قطر و برش نگاری لوله کلاهک اندازه گیری مجهز به یک سنسور لیزری است که برای اندازه‌گیری قطر داخلی لوله با دقت ۰٫۰۱mm بکار می‌رود. با استفاده از نرم افزار Profilometry، دستگاه می‌تواند قطرلـولـه را در زوایـای مخـتـلف اندازه‌گیری کرده و مقطعی از لوله را کـه بـا دقـت بـســیار بـالایـی اندازه‌گیری شده اسـت در اختـیار کاربر قرار دهد.